Thursday, October 08, 2009

Don't you ever get lost in the past?

In my daughter's room she has a whole wall full of pictures of her family and friends. She has always appriciated having photos of the ones she love and the ones who are important in her life. Sometimes I can't help stopping at the wall to have a look at all the many faces and stories they contain. I did so this morning and my eyes caught this old picture of Emil, Anne-Sophie and I - oh, and Peter Helmig of course. Good old Peter Helmig.

I remember that it is taken the summer Anne-Sophie broke and crushed her elbow - right before starting in school for the very first time - at the age of 6.

She fell from a climing frame on a vacation in Skagen, and had to go through an operation. My parents came all the way to look after Emil, so we could be at the hospital with Anne-Sophie.

When my parents saw Anne-Sophie the next day, they brought her the sweet brown teddy bear. He had to have a name, and what was more obvious than the name of the sweet doctor who operated on her elbow? So Peter Helmig is was (and yes, the doctor is the brother of another wellknown Helmig).

This little fellow caught my eyes on the the wall too. Emil wasn't more than 3-4 years old when he sold flowers he had picked in our garden. We knew that his grandparents would pass our house that afternoon, so there he sat, waiting to sell some beautiful flowers. I was standing behind the door, ready to assist him (and look after him...).

Oh, how I love to get lost in the past for a minute or two.....Don't you?

14 comments:

  1. Hej Ulla.

    Jeg kan kun give dig ret. En gang i mellem tager jeg alle mine billedealbum frem og nyder at se tilbage på alle de ting man har set eller oplevet igennem sit liv.
    Man bliver lidt nostalgisk. Jeg bliver stadig helt forelsket i både Jens og Victor når ser på alle de billeder. Der er altså bare noget med at have billederne i hånden frem for på computeren, synes jeg.
    En så sød bamse og så gør det bestemt ikke noget at dens bror er berømt for så kan man jo altid prale lidt af det(o;
    Har I gemt den? For det er jo lidt sjovt hvis man kan hive den frem for gemmerne engang hun selv bliver mor.

    ReplyDelete
  2. Der er intet så dejligt som minder om børnene.

    Jeg genoplever mange ting fra dengang mine drenge var små - mindelser, der hopper frem, når jeg står i lignende situationer med Anton.

    Det er en stor gave.

    Kærlig hilsen
    Jeannette Mariae :-)

    ReplyDelete
  3. Jeg synes fotos er så gode, netop fordi de kan fastholde nogle situationer, hvor til vi kan knytte en masse minder.

    ReplyDelete
  4. Dear Ulla,

    sure I do. Time is flying with kids as we know and yesterday A. and me had to attend our first Kindergarden Parents Information Evening. I was sitting next to him and I had my Filofax in my lab (I rarely use it) and I had some photos of my tall girl in there, which were from her first days of life until she was 8 months old...

    So much more memories to come, aren't there?

    Big hug, take care

    Nina

    ReplyDelete
  5. What great pictures, and memories. They grow up too fast, don't they?

    ReplyDelete
  6. Jo, jeg elsker det! Vil også helst have billederne i album, og kan sidde og fordybe mig længe - det er også rigtig hyggeligt at have børnene med på en kigger og fortælle om dengang, da de var små :o)
    Jeg glæder mig, til vores albums dukker frem af flyttekasserne igen...

    ReplyDelete
  7. Vilka härliga bilder, jag älskar små tillbakablickar, det för med sig så mycket mer än bara själva bilden. Platser, personer, doft, ljud, känsla...you name it! Har funderat på en liten bild samling till Freja som har familj långt borta, ska nog försöka fixa till det på något smart sätt!

    Anna x

    ReplyDelete
  8. Også mig - også mig. I dag var der sæconafslutning i tennisklubben, og på væggen hang billeder fra sommeren 2006 - 3 år siden. Hold da op hvor Søren er vokset. Og i formiddag kom jeg til at tænke på min mormor og alle de dejlige timer vi havde sammen og at det lige netop er fra hende jeg har fået interessen for håndarbejde. Dejlige minder.

    Skønt billede af dig og dine børn. Og godt navn til bamsen.
    Har du set at broderen udgiver ny CD til november, og holder koncerter i starten af 2010. Jeg ved godt hvor jeg er d. 26. februar - til koncert i Århus ;-)

    ReplyDelete
  9. Isn't it wonderful to have precious pictures to stir up the memories? Thanks for sharing yours!

    ReplyDelete
  10. Time is flying so fast... I love to browse the photos of my parents, when they were young. It so amazing try to imagine their life in the 60th :) And sometimes I imagine that some day my kids will watch our photos same as we did... :)
    Thanks for sharing these moments of your life :)

    ReplyDelete
  11. Jo... det kan du lige tro, jeg går. Når jeg indimellem griber fat i albummet, finder jeg alle de fotos, der blev taget førend det digitale kamera gjorde sit indtog i min familie. og det er den rene nostalgi. Hvor har vi oplevet meget...

    ReplyDelete
  12. Vi har skam stadig Peter Helmig bamsen, Jeannet...er du da rigtig klog. ;) Han har fulgt Anne-Sophie i tykt og tyndt siden. Nu tildags nøjes han dog med at sidde på hendes seng. :))

    Billeder i hånden er meget bedre end dem på computeren - det er jeg helt enig i. Det provokerer mig ofte at vi ikke kan følge med i fremkaldelsen af dem...men sådan er det. ;))

    ........

    Jeg elsker altså også at se billeder fra børnene var små, Jeannette Mariae og de bedste historier vi kan fortælle dem, er fra deres egen barndom. Eller fra da Christian og jeg var børn.

    Det må være helt vidunderligt at genopleve barndommen, som i gør nu. Det ville jeg virkelig gerne prøve igen. :))

    KH
    Ulla

    .......

    Du har ret, Losarinas mor. :) Det visuelle er sådan en god faktor til at få gang i minderne.
    Jeg synes, at det er så vigtigt at få taget en masse billeder i barndommen. :))

    ........

    We have so much more to experience with our children, Nina...and I love every age my children have had, because they all bring us such fine things in life.

    Sitting in a Kindergarten really puts things in perspective. Time flies SO fast... :))

    I hope you have an autumn vacation - we have so in Denmark. It's wonderful to have the kids home all day.

    Big hugs to you,
    Ulla

    .......

    Thank you so much, Ruth. :)) I love looking at those pictures and let the mind wander off.
    Childhood ends so fast...much faster than we want it to. :))

    .........

    Vi sad forleden aften og så på billeder, Annette og vi skreg af grin af alle de sjove episoder de fik os til at huske. :)) Og ind imellem var det bare pga. en outdatet frisure eller beklædningsdel. ;))

    Jo, billedalbum er guld værd. :))

    ..............

    Det er nemlig lige præcis hvad der sker, Anna når man kigger på billeder. Lyde, dufte og følelser popper op i ens hoved. Ja, faktisk kan man næsten føle sig tilbage i situationen. :))

    Hvor lyder det som en rigtig god idé til Freja. Billeder vækker altid glæde. :))

    Hav en dejlig søndag,
    Ulla x

    ................

    Åh, jeg vil ønske jeg havde flere billeder af mine bedsteforældre, Gitte. Men bare fra min barndom og til nu, er der sket meget på "billedfronten". Vi tog ikke mange billeder hjemme hos os - og at jeg var nummer 2 i børnerækken gjorde det nok ikke bedre. ;))

    Jeg havde slet ikke set at Peter Helmigs bror kommer med en ny cd! Det må jeg lige se nærmere på... ;))

    ..............

    It was my pleasure, Katherine :)) Sometimes pictures just make me want to tell the story behind them.

    It's amazing how photos can make us happy...or sad. I'm so pleased that we have taken lots of photos of our children. :))

    ............

    You are very welcome, Jurga - I enjoyed showing them. :))

    It's an interesting thought you gave me. It is indeed funny to see our parents as young. My mother with all sorts of hair shapes and colors and my father with Elvis hair and a motorbike. :))

    I wonder how much my children will laugh when they look back on my youth. :))

    .............

    Vi burde virkelig kigge godt og grundigt i vores fotoalbum allesammen og glæde os over det vi har erfaret indtil nu. Det har du fuldstændig ret i, Rosanna. :))

    Det er godt at billeder kan fastholde den slags vigtige oplevelser og tidsbilleder. Tænk hvor stor betydning der har haft på vores samfund, at vi har kunnet følge glædelige og sørgelige offentlige begivenheder....Jo, vi må blive ved med at fotografere i vilden sky. ;))

    Hav en dejlig søndag :))

    ReplyDelete
  13. I was cleaning out some cabinets yesterday and found some pictures of our niece... she is now thirteen but was a small baby then... I got stuck in the album with a dustcloth in my hand. by the way, I have read in your profile that you enjoy eating raw potaoes, my little son does, too! :)
    kind regards,anne

    ReplyDelete
  14. Photoalbums have such a great effect on us...it's wonderful to get stuck in time with a dishcloth in your hand. :))
    My oldest niece is soon to be 19 years old, and I can't believe how fast time has gone!!

    How lovely to hear that I'm not the only one in the world who loves raw potatoes!! :)) Your little son definitely knows good stuff. ;))

    A sunny autumn greeting to you,
    Ulla

    ReplyDelete

I - read - and - enjoy - every - single - comment - and - try - to - respond - to - it - as - soon - as - possible.

Thanks - a - lot . . . I - really - appriciate - it.